نقش صبحانه در سلامتی(همراه با خواص و فواید آنچه به‌عنوان صبحانه می‌شناسیم)

نقش صبحانه در سلامتی(همراه با خواص و فواید آنچه به‌عنوان صبحانه می‌شناسیم)

 

*نان را با تمام غلات می‌توان تهیه کرد، ولی امروزه بیشتر آن را با آرد گندم تهیه می‌کنند.

*از خوردن نان سبوس دار در وعده‌های غذایی خود غافل نشوید. مصرف نان سبوس دار در هر وعده غذایی ۳۰ تا ۴۰ درصد خطر ابتلا

 

به بیماری‌های قلبی و گوارشی را کاهش می‌دهد.

* خوردن نان سبوس دار مانع از جذب سریع قند و چربی در خون می‌شود.

*نان‌های تیره (حاوی سبوس بیشتر) ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان‌های سفید و روشن دارند.

*قرار دادن نان در یخچال، بیات شدن نان را تسریع می‌کند.

*هیج نوع نانی را داغ در کیسه پلاستیک قرار ندهید. در مجاورت نان داغ، مواد سمی از پلاستیک به نان منتقل می‌شود.

*نان سفید که سبوس آن کاملاً گرفته شده باشد دیرهضم و نفاخ بوده و در معده تخمیر شده و تولید یبوست می‌نماید.

*در صورت اضافه کردن سیاه دانه و یا کنجد به نان اشتها افزایش می‌یابد.

*در صورت اضافه کردن خشخاش به نان خواب را کمی عمیق و زیاد می‌کند.

*نان جو سریع‌ترین هضم را در بدن دارد.

*از حمل نان لابه لای ورقه‌های روزنامه خودداری کنید.

*نانی که پس از سرد شدن با سفره حمل و نگهداری شود، مطبوع‌تر و ماندگارتر خواهد بود.

*مصرف نان داغ بدون سرد شدن آن موجب ایجاد بیماری‌های گوارشی می‌شود.

*مصرف نان‌هایی که آرد آنها به خوبی تخمیر نشده است مانع از جذب مواد معدنی به خصوص روی می‌شود و باعث کوتاهی قد می‌شود.

 

* پنیر غذای پروتئین‌دار کاملی است.

*منبع خوبی از کلسیم و فسفر است و کاملاً می‌تواند جای گوشت را بگیرد.

*پنیر دارای موادی مانند چربی و ویتامین آ و ویتامین ب است و در مقایسه با شیر دارای هضم بسیار راحت می‌باشد.

*پنیر برای افرادی که کار فکری می‌کنند، کسانی که در اثر کار زیاد خسته می‌شوند و کسانی که ضعیف هستند به دلیل داشتن فسفر بسیار مفید است.

*افرادی که دیابت دارند می‌توانند پنیر بخورند زیرا پنیر مواد قندی ندارد.

*خوردن پنیر در هنگام شب به دلیل داشتن کلسیم به خواب آرام و عمیق کمک می‌کند.

*پنیر نرم در مقایسه با پنیر سفت، درصد بالاتری از آب را در بافت خود نگه می‌دارد و به‌صورت طبیعی، درصد پایین‌تری از مواد مغذی دارد.

*مصرف پنیر به افرادی که به دلایلی عدم تحمل به لاکتوز شیر دارند، توصیه می‌شود.

*خوردن پنیر برای کسانی که چربی خون دارند، مبتلایان به ورم کبد و کیسه صفرا توصیه نمی‌شود.

*کسانی که سابقه بیماری قلبی دارند پنیر برایشان ضرر دارد زیرا دارای نمک و چربی اشباع بوده و خوردن پنیر می‌تواند خطر تشدید بیماریشان را فراهم کند.

*بهتر است پنیر با گردو مصرف شود زیرا کلسیم و فسفر دو ماده با ارزش هستند و در صورت ورود همزمان، هیچ کدام بیهوده دفع نمی‌شوند.

 

*تخم‌مرغ منبع بسیار غنی پروتئین است. ارزش پروتئینی بالاتری نسبت به لبنیات، گوشت و حبوبات دارد. بیشترین میزان پروتئین در سفیده تخم‌مرغ می‌باشد. تخم‌مرغ بیشتر ویتامین‎های مورد نیاز بدن مانند ویتامین آ، ب، دی و ای را به میزان کافی دارد.

*تخم‌مرغ منبع بسیار خوبی از ید و فسفر است. ید برای ساخت هورمون تیروئید و فسفر برای رشد بهتر و سلامتی استخوان‎های بدن لازم است.

*روی موجود در تخم‌مرغ باعث بهبود زخم، بلوغ و رشد بهتر می‌شود و عفونت را نیز از بین می‌برد.

*تخم‌مرغ به‌عنوان یک داروی ضد سرطان شناخته شده است.

*تخم‌مرغ به مقدار خیلی کم کربوهیدرات دارد.

*بیشترین چربی در زرده تخم‌مرغ قرار دارد. این چربی برای ساختمان و عملکرد سلول‌های بدن ضروری است.

*تخم‌مرغ حاوی کلسترول است که باعث نرمی پوست می‌شود. از کلسترول تخم‌مرغ نهراسید و روزانه یک عدد تخم‌مرغ مصرف کنید.

*خوردن تخم‌مرغ برای دو گروه ورزشکاران که نیاز به افزایش عضلات دارند و کودکان و نوجوانانی که در سن رشد هستند، بسیار توصیه شده است.

*تخم‌مرغ با تولید گلبول‌های قرمز در درمان کم خونی مؤثر است.

*ویتامین آ در تخم‌مرغ موجب تقویت قوه‌ی بینایی می‌شود.

*تخم‌مرغ در درمان چاقی مؤثر است. زیرا با خوردن تخم‌مرغ تا چندین ساعت احساس سیری کرده و نیازی به خوردن غذا نمی‌باشد.

*شیر برای داشتن ناخن‌ها، دندان‌ها و موهایی سالم‌تر لازم است.

*این نوشیدنی چون کلسیم فراوان دارد مصرفش به همراه ویتامن دی باعث افزایش استخوان‌ها و دندان‌ها و تقویت رشد موها و پیش‌گیری از ریزش آن‌ها می‌شود. وجود کلسیم به‌همراه ویتامین آ، ب و پتاسیم مانع از نرم شدن موها می‌شود و به درخشان شدن آن‌ها کمک فراوان می‌کند.

*مصرف روزانه شیر به همراه میوه‌ها و سبزیجات هم در بچه‌ها و هم در بزرگسالان باعث کاهش فشار خون بالا می‎شود.

*مصرف لبنیات ازجمله شیر خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

*کودکانی که روزانه شیر مصرف می‌کنند از سایر کودکانی که علاقه‌ای به خوردن آن ندارند، با هوش‌ترند.

*شیر دشمن دیابت است.

*شیر در پیش‌گیری از ابتلا به سرطان سینه و روده بزرگ بسیار مؤثر است

*مصرف روزانه شیر در دوران نوجوانی و کودکی پایه گذار استخوان‌هایی محکم بوده و از عوامل اصلی پیش‌گیری کننده‌ی پوکی استخوان و زندگی سالمندی فعال‌تر محسوب می‌شود.

*اضافه کردن کاکائو به شیر تا حدی موجب عدم جذب کلسیم می‌شود.

*افرادی که نمی‌توانند به دلیل عدم تحمل لاکتوز شیر مصرف کنند بهتر است ماست را جایگزین شیر نمایند.

*استفاده از شیر در دوران بارداری و شیردهی بسیار توصیه شده است.

*مصرف شیر در درمان افسردگی و اختلالات خلقی بسیار مؤثر است.


*خرما سرشار از فیبرهای طبیعی و بسیار غنی از ویتامین‌ها و موادمعدنی مانند آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و … است.

*خرما به‌عنوان محصولی بسیار عالی برای سم‌زدایی شناخته شده است.

خرما برای درمان سرطان شکم و اختلالات گوارشی (اسهال، یبوست) بسیار مؤثر است.

*مصرف خرما برای سالم نگهداشتن قلب بسیار مفید است.

*خرما به دلیل داشتن پتاسیم برای تقویت سیستم عصبی بدن مفید است.

خوردن خرما خطر بروز سکته را به دلیل کاهش کلسترول خون، کاهش می‌دهد.

*افرادی که می‌خواهند وزنشان افزایش یابد می‌توانند از این ماده غذایی مفید در رژیم روزانه خود استفاده کنند.

*مصرف روزانه یک قاشق مرباخوری عسل باعث افزایش طول عمر و سلامتی بدن می‌شود.

*عسل به خاطر خواص درمانی سریع در درمان زخم‌ها استفاده می‌شود.

*عسل در درمان زردی بسیار مؤثر است.

*عسل ضد پیری است و باعث حفظ شادابی و طراوت می‌شود.

*عسل حاوی آنتی اکسیدان است، پس به مقابله با سرطان می‌پردازد.

*نوشیدن آبلیموی طبیعی و عسل در ابتدای صبح می‌تواند چربی‌های اضافه را از بین ببرد و سوخت و ساز بدن را افزایش دهد.

*اگر به دنبال کاهش وزن هستید معجون عسل، آبلیمو و آب ولرم وزن شما را کم می‌کند.

*برای بیماران مبتلا به دردهای مفصلی اگر به طور منظم قبل از صبحانه و با شکم خالی مخلوطی از عسل و دارچین مصرف نمایند بسیار شفابخش خواهد بود و درد آن‌ها تسکین خواهد یافت.

*عسل طبیعی در بهبود بیماری‌های قلبی، گوارشی و … کمک کرده و یک غذای مفید برای کودکان دوسال به بالا به حساب می‌آید که در رشد آنها تأثیر بسزایی دارد.

*عسل در ساختن شربت سینه بسیار کاربرد دارد.

*قندهای موجود در عسل علیرغم شیرینی زیاد به دندان‌ها هیچ صدمه‌ای وارد نمی‌سازد، بلکه آن‌ها را سفید و لثه را محکم می‌کند.

*عسل طبیعی می‌تواند آب مروارید چشم، آماس و ناراحتی‌های مختلف چشم را درمان کند.

*عسل طبیعی فعالیت کلیه را متعادل ساخته، در کاهش تب و جلوگیری از بی‌خوابی مؤثر است.


*طبع خیار سرد و مرطوب است.

*آب خیار به صورت مالش بر پوست در لطافت آن بسیار مؤثر است.

*خیار ادرار را زیاد می‌کند و تب‌های صفراوی و زردی را درمان می‌کند.

*اگر تخم خیار را مصرف نمایید اثری آرام بخش و خواب‌آور دارد و تشویش، اضطراب و ناراحتی‌های عصبی را تسکین می‌بخشد.

*خیار چنبر زود هضم است و مصرف آن در دفع سنگ کلیه و مثانه مفید است.

*خیار به علت دفع اسیداوریک از بدن، رماتیسم را تخفیف می‌دهد.

*آب خیار به عنوان محلول شست‌و‌شو دهنده‌ی پوست‌های چرب، درمان کننده‌ی جوش است.

*بوییدن خیار شدت هیجان و تا حدی لرزش اندام را تخفیف می‌دهد.

*بوییدن خیار برای درمان سردرد بسیار مفید است.

*حتی المقدور خیار را با نمک میل کنید. زیرا نمک دفع آب فراوان موجود در خیار را آسان می‌کند و ناراحتی‌های معده را کاهش می‌دهد.

*خیار برای اشخاصی که معده و روده‌ی حساسی دارند مضر است و باعث خلط و درد پهلو می‌شود.

*خوردن خیار، کرم کدو را از بدن دور می‌کند.

*خیار تشنگی و حرارت را دفع می‌کند.

*خیار درمان کننده‌ی چاقی و فشارخون بالاست.

*مالش آب خیار بر روی پوست بدن، تسکین دهنده‌ی خارش است.

*اگر خیار خیلی رسیده و زرد شده باشد، خوردن آن تولید دل درد می‌نماید.

*برای هضم بهتر خیار باید آن را با روغن زیتون و کمی سرکه و بهتر است با آبلیمو و نمک به‌صورت سالاد درآورده و مصرف نمایید.

*گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین‌های آ، ث، اسیدفولیک، ویتامین ب و مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی است.

*گوجه‌فرنگی اشتها آور، برطرف کننده‌ی ضعف و خستگی، تقویت کننده‌ی سلسله اعصاب و هم چنین قلب و دستگاه گردش خون است.

*متخصصان همواره مصرف گوجه‌فرنگی را به بیماران مبتلا به درد‌های مفاصل و هم چنین رماتیسم و نقرس توصیه می‌کنند.

*گوجه‌فرنگی برای رفع مسمومیت‌های مزمن، بالابودن اوره و چربی خون، درمان یبوست، دفع رسوبات ادراری و صفراوی مفید شناخته شده است.

*با توجه به این که گوجه‌فرنگی حاوی ویتامین آ است؛ خوردن آن در تقویت بینایی، سلامت پوست و مخاط‌ها بسیار مؤثر است.

*گوجه‌فرنگی دشمن سرطان است.

*در گوجه‌فرنگی چربی و کلسترول وجود ندارد.

*در بعضی از اشخاص هضم گوجه‌فرنگی با اشکال صورت می‌گیرد. بنابراین افرادی که معده حساس دارند نباید در خوردن گوجه‌فرنگی افراط کنند.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *